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Die juristische Presseschau vom 6. September 2012: EuGH zu Asylrecht – Beschneidung straffrei – Steuersplitting blockiert

06.09.2012

Weitere Themen - Justiz

OLG Düsseldorf zu Kartell-Kronzeugen: Der Rechtsanwalt Philipp Werner bespricht auf dem Handelsblatt-Rechtsboard die Entscheidung des Oberlandesgerichts (OLG) Düsseldorf zur Akteneinsicht in Kronzeugenanträge von Kartellanten.

VG Berlin zu Hütchenspiel: Laut lto.de hat das Verwaltungsgericht (VG) Berlin in einem am Montag bekannt gewordenen Beschluss das gegen einen Hütchenspieler verhängte polizeiliche Aufenthaltsverbot für mehrere Straßen und Plätze in der Hauptstadt bestätigt. Bei dem Hütchenspiel werde den Teilnehmern vorgegaukelt, an einem zulässigen Glückspiel teilzunehmen. Tatsächlich handele es sich aber um Betrug.

VG Neustadt zu Drittsendezeiten: Wie die SZ (Claudia Tieschky) auf der Seite Medien berichtet, hat der Fernsehsender Sat.1 im Streit um Drittsendezeiten vor Gericht einen Sieg errungen. Das Verwaltungsgericht Neustadt habe der Klage des Senders gegen die Landeszentrale für Medien und Kommunikation Rheinland-Pfalz stattgegeben.

Entlassung des "Mittagsmörders": Die SZ (Annette Ramelsberger) schildert den Fall von Klaus G., der im Jahr 2015 nach 50 Jahren Haft auf Bewährung entlassen werden soll. Als so genannter "Mittagsmörder" sei er 1965 wegen fünffachen Mordes zu lebenslangem Zuchthaus verurteilt worden. Kaum ein anderer Häftling habe in Deutschland länger im Gefängnis gesessen als Klaus G. – nun habe er drei Jahre Zeit, sich auf das neue Leben in Freiheit vorzubereiten.

LG Stuttgart – Ex-Porsche-Finanzchef: Vor der Wirtschaftsstrafkammer des Landgerichts (LG) Stuttgart hat der Prozess gegen den früheren Porsche-Finanzchef Holger Härter und zwei ehemalige Mitarbeiter begonnen, berichtet die FAZ (Susanne Preuß). Härter weise den Vorwurf des Kreditbetruges zurück. Von dem ersten Prozesstag berichten ausführlich auch die SZ (Max Hägler) und die FTD (Heimo Fischer/Lukas Heiny).

Zitiervorschlag

Die juristische Presseschau vom 6. September 2012: EuGH zu Asylrecht – Beschneidung straffrei – Steuersplitting blockiert . In: Legal Tribune Online, 06.09.2012 , https://www.lto.de/persistent/a_id/7009/ (abgerufen am: 06.07.2020 )

Infos zum Zitiervorschlag
Kommentare
  • 16.09.2012 21:55, Mihai-Robert Soran

    Female Genital Mutilation ------ and Religion?
    ____________________________________
    Just read this, coming out of Israel, where is known that Jewish girls from Ethiopia experienced what not only Muslim women, but also Christian (and Jewish ones) experienced. But it wasn't MUTILATION. Only men were mutilated ...
    ----------------------------------------
    Female Genital Mutilation: Successful Social Change Exemplified by Israeli Bedouin and Ethiopian Jews
    R. Belmaker
    Ben Gurion University of the Negev, Beersheva, Israel
    ___________________
    Female genital mutilation (FGM) is practiced in many areas of the world including the Middle East, Africa and Australia. Although it is most common in Muslim populations it is not a dictate of Islam. It often has acute medical consequences such as bleeding and infection and later consequences in the adult female on sexual function are probable. There is great variability in the actual mutilation performed which varies
    from removal of the clitoris and labia minora and parts of the labia majora in the Pharaonic type; the Sunni type involving removal of the prepuce of the clitoris only. In the 1980's this practice was reported among Bedouin tribes, originally nomadic, in the southern area of Israel.
    A study was done to determine the type of FGM, its epidemiology and motivation. Key community women leaders reported to know about the practice were interviewed by an Arabic speaking woman. It was found that the practice was normative
    in six tribes in which all females were said to undergo the procedure in their teens. Motivation for the procedure was described as a method to improve “cooking” abilities of the young girl. It was always done by women. Men were not involved and change of sexual function was rarely mentioned as a motivation for the procedure. Almost all of the women interviewed intended to continue the practice by performing
    FGM on their daughters including educated women who were teachers, dental assistants or university students. None of the women involved in the interviews as informers or women who had had the surgery could describe what was actually done. A second study was therefore done based in the obstetrical clinic
    where only women from tribes reporting to undergo FGM were examined for signs of FGM by an experienced gynecologist in the presence of an Arabic speaking female nurse and translator, as part of a gynecologic examination that was indicated for other reasons. In all cases the introitus was carefully examined, the prepuce lifted, the labia separated and individually examined.

    In no cases was clitoridectomy or any damage to the labia found. All women had a small scar from a 1cm incision somewhere on the labia or prepuce of the clitoris.

    This study concluded that the importance of the ritual in this population was unrelated to its severity. The ritual had apparently become over time a small symbolic
    scar, even though this population continued to believe in its importance.
    By contrast, a group of Ethiopian Jews who had immigrated to Israel was interviewed via an Amharic translator and examined during routine gynecological examination in the same manner as the Bedouin group above. In Ethiopia FGM is universal among Christian, Muslim and Jewish groups.
    All women interviewed reported that FGM was universal in Ethiopia but none intended to continue this practice with their daughters. All stated that this was a practice that would be left behind in their country of origin.
    On physical examination many of the Jewish women had total amputation of the clitoris. The conclusion of this study was that the severity of the operation performed had no relation to the social and cultural adherence to the operation, since the Ethiopian Jews who practiced a more severe form of the operation intended to
    abandon this practice while the Muslim Bedouin who had a much milder form intended to continue it.
    A follow up study in 2009 of the Bedouin population of southern Israel has found that FGM had disappeared, both by self report of women under the age of 30, and by physical examination of women under the age of 30 in an obstetrical clinic. These results suggest an optimistic approach toward cultural change involving unhealthy cultural practices and emphasize the importance of cognitive approaches to
    cultural change.

  • 01.04.2018 04:53, Edward von Roy

    Frage von Edward von Roy an Dr. Katarina Barley bezüglich Inneres und Justiz

    28.03.2018 – 17:38

    Sehr geehrte Frau Ministerin Dr. Barley,

    erstmals in der Geschichte der USA begann im April 2017 ein Strafprozess nach 18 USC 116 (female genital mutilation, FGM). In Detroit, Michigan, waren Dr. Nagarwala sowie die Eheleute Attar angezeigt worden, drei Angehörige der schiitischen Dawudi Bohra, denen FGM religiöse Pflicht ist (https://tinyurl.com/y7wearfe).

    Islam der Sunniten. Im islamischen Recht der Schafiiten gilt die männliche wie weibliche Beschneidung als wâdschib (farD), religiös verpflichtend. Die anderen sunnitischen Rechtsschulen bejahen die weibliche Beschneidung, den Malikiten gilt sie als sunna (unbedingt nachzuahmen), Hanafiten wie vielen Hanbaliten als makrumâ (ehrenwert), die übrigen Hanbaliten bewerten sie als religiöse Pflicht (https://tinyurl.com/yamu9kvt).

    Sind Sie der Auffassung, dass eine religiös begründete FGM Typ Ia oder FGM Typ IV durch Art. 4 Grundgesetz gedeckt und auch nicht durch § 226a StGB verboten ist? (https://tinyurl.com/qzxoz2k)

    Auch die Jungenbeschneidung, die männliche „Genitalverstümmelung ist immer ein massiver Eingriff, der nicht selten den Tod und häufig lebenslange Schmerzen und psychologische Traumata nach sich zieht“, um Ihre, für das männliche Geschlecht ebenfalls zutreffende, Aussage zur FGM zu zitieren. Die Grund- und Freiheitsrechte des Individuums betreffend, hat das Grundgesetz zwischen Frau und Mann, zwischen Mädchen und Junge nicht zu differenzieren (https://tinyurl.com/yb8dvgau).

    Bekennen Sie sich zum Beibehalten der WHO-Kategorisierung weiblicher Genitalverstümmelung, welche FGM definiert als Typ I, II, III, IV? Kämpfen Sie mit uns gegen die Straffreistellung der Chatna (chitan al-inath, sunat perempuan), auch der milden Sunna? Jede Form von FGM (I, II, III, IV) gehört verboten – überall auf der Welt.

    Mit freundlichen Grüßen

    Edward von Roy, Diplom-Sozialpädagoge (FH)

    https://www.abgeordnetenwatch.de/profile/dr-katarina-barley/question/2018-03-28/297901